Fokus på næringstilskudd

Eldre, kronisk syke eller andre med dårlig matlyst kan ha behov for daglig tilskudd av energi og væske. Næringstilskudd kan delvis eller helt erstatte vanlig kost.

​Næringstilskudd finnes i mange ulike typer og med ulik smak. Dersom du skal ta næringstilskudd en stund, er det lett å gå lei. Da er det viktig å variere. Avhengig av om du får i deg vanlig mat, kan du spise eller drikke fullverdig og ikke-fullverdig næringstilskudd. Til barn finnes det egne næringsprodukter. 

Fullverdige næringsdrikker inneholder alle næringsstoffene kroppen trenger i riktige mengder. De kan brukes som eneste form for næring eller i tillegg til vanlig kost. Ikke fullverdige næringsdrikker kan ikke erstatte mat, men er et tilskudd til kosten.

Det finnes ulike smaker, både søte, syrlige og salte. Noen kan også ha svelgevansker. Da er det  lettere å få i seg for eksempel yoghurt, pudding eller grøt. 

Søk gode råd hos ditt lokale sykehusapotek. De kan hjelpe deg med å finne den varianten som passer best for dine behov. 

Finn ditt sykehusapotek


I Sør-Østlandet

I Nord-Norge

I Midt-Norge

I Vest-Norge

Varianter av næringstilskudd

  • Melkebaserte
  • Smoothie
  • Yoghurt-style
  • Saftbaserte drikker
  • Desserter
  • Supper
  • Pulver
  • Creme

Næringsdrikker

Den typiske næringsdrikken er best kald. Om utfordringen er dårlig appetitt, servér den gjerne fristende i et fint glass og gjerne med isbiter. Et annet tips kan være å fryse ned næringsdrikken som isbiter. Den kan du suge på og på den måten få i deg næring. Næringsdrikker med kaffe, mocha eller sjokoladesmak, kan gjerne serveres varm.

Berikningsprodukter

  • Energipulver til klare drikker

  • Proteinpulver til supper, sauser eller grøt

  • Fettemulsjoner som energi-shot

  • Fullverdige pulver til flytende eller halvflytende mat

Smaksnøytralt pulver

Noen ganger kan vanlig kost berikes med smaksnøytralt pulver. Dette blander du bare i vanlig mat eller drikke.

Dekning av kostnader

Noen ganger kan du få dekket utgifter til næringstilskudd. Spør legen din om dette gjelder for deg.

Hva kan du gjøre selv?

Spis mat som inneholder mye energi. Proteinrike matvarer er eksempelvis egg, kylling og fisk. Bruker du vanligvis lett-produkter, så kan du bytte ut disse med fetere produkter som helmelk og seterrømme. I tillegg er smør, majones, rapsolje, fløte eller ost andre eksempler på energirike matvarer. 

Nyttige lenker

Næringsdrikker

Gode råd om næringsdrikker

Behov for økt næringsinnhold
Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.