Kosttilskudd

Vanligvis får vi det vi trenger gjennom maten vi spiser, men det finnes tilfeller når kroppen vår trenger kosttilskudd. Barn, ungdom, gravide, folk som slanker seg og eldre er eksempel på grupper som kan trenge kosttilskudd.

Kosttilskudd er produkter som supplerer kosten, for eksempel vitamin, mineral og omega-3.

​Visste du at?

  • Vitaminer må tilføres via maten vi spiser, fordi kroppen ikke selv er i stand til å produsere disse. Ved soleksponering blir D-vitamin produsert i huden.
  • Generelt sett får den norske befolkningen i seg for lite D-vitamin.
    Tran er en viktig kilde til D-vitamin og omega-3.
  • Omega-3 og D-vitamin finnes naturlig i fet fisk. 200 g fet fisk per uke er anbefalt, for eksempel laks og makrell.
  • Solen er en viktig kilde for D-vitamin. Det blir sagt at 20–40 minutt i solen (uten å bli brent) to ganger i uken kan gi kroppen tilstrekkelig med D-vitamin.
  • Det finnes komplette tilskudd til gravide og ammende.
  • Barn som blir ammet, får omega-3 via morsmelken når mor spiser nok fet fisk eller tar kosttilskudd.
  • C-vitamin øker opptaket av jern.
  • Kalsium og D-vitamin er viktig for beinbygningen.
  • Kalsium kan hemme opptak av jern. Ikke drikk melk samtidig som du tar jerntilskudd. Det bør gå minst to timer mellom inntak av disse.
  • Flere av B-vitaminene, for eksempel B12, inngår i bloddanningen. I en rehabiliteringsfase etter operasjon eller sykdom kan det derfor være behov for ekstra tilskudd av disse.

Hva kan du gjøre selv?

  • Dersom du ikke spiser fet fisk regelmessig, bør du ta daglig tilskudd av tran eller et annet omega-3-tilskudd.
  • Får du ikke i deg tilstrekkelig D-vitamin, bør du ta tilskudd av tran eller D-vitamin, spesielt i perioder av året med lite sol.
  • Ved lavt energiinntak bør du vurdere å ta et multivitamin-mineraltilskudd.
  • Kvinner i fertil alder bør ta folat hver dag fra en måned før forventet befruktning og i de første 3 månedene i graviditeten.
  • Kvinner over 50 år får ofte i seg for lite kalsium og kan trenge tilskudd.
  • Enkelte kan ha behov for jerntilskudd, særlig kvinner som menstruerer*.

Apoteket anbefaler

Eksempel på tilskudd og hvem som kan trenger de:

D-vitamin**

  • De som ikke spiser fet fisk regelmessig
  • Barn fra 4 ukers alder
  • Eldre

Kalsium

  • Gravide
  • De som ikke spiser/drikker meieriprodukter
  • Personer som slanker seg
  • Eldre

Jern*

  • Menstruerende kvinner
  • Gravide

Multivitamin-mineraltilskudd

  • Kresne barn
  • Gravide
  • Allergikere/intolerante
  • Personer som slanker seg
  • Lavt energiinntak / ensidig kost
  • Ofte syke personer
  • Eldre

Folat***

  • Gravide.

Omega-3

  • De som ikke spiser fet fisk regelmessig
  • Gravide

B-vitamin

  • Eldre

* = Jernmangel må alltid påvises av lege før en starter med jerntilskudd.
** = I Norge har enkelte meieriprodukter fått tilført D-vitamin.
*** = En måned før forventet befruktning og de tre første månedene i svangerskapet.

Er allmenntilstanden dårlig eller du mistenker alvorlig sykdom –
ta kontakt med lege. Les pakningsvedlegget nøye ved bruk av legemidler.