Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Fremtidens legemiddelhåndtering i Nye OUS

Fremtidens helsetjenester i Nye OUS er avhengig av en sikker, effektiv og god legemiddelforsyning og –håndtering.

Arbeidet med å planlegge for og etablere dette medfører både et stort behov og et potensial for nytenkning med utgangspunkt i nåsituasjonen og utviklingstrender innen helsetjenesten (endringsdrivere):

• Demografiske endringer med befolkningsvekst og et økt antall pasienter og eldre med behov for helsetjenester og samtidig redusert tilgang til helsepersonell gir helsetjenesten betydelige kapasitetsutfordringer, og driver oss til å finne trygge og innovative alternativer til hvordan vi løser oppgavene våre.
  • Pasienter og pårørende som en medvirkende og deltakende ressurs i behandlingen og mestringen av egen helse.
  • Økt digitalisering og bruk av teknologi forandrer hvordan tjenesten leveres.

Sykehusapotekene Oslo og Oslo Universitetssykehus  har gjennom konsept- og forprosjektfasen i byggeprosjektene jobbet tett sammen for å utvikle og teste konsepter med utgangspunkt i de ønskede gevinstene og nytteffektene. Anbefalinger, vedtatte konsepter og føringer i konsept- og forprosjektfasen er viktige elementer og rammer for det videre arbeidet med utvikling av fremtidens legemiddelforsyning og -håndtering i Nye OUS.

Konseptfasen

Oslo Universitetssykehus og Sykehusapotekene utarbeidet i juni 2018 en rapport som anbefaler en forsyningsmodell med lukket legemiddelsløyfe til alle enheter i sykehuset. Noen sentrale anbefalinger beskrevet i rapporten er:

• Samlokalisering av Sykehusapotekene Oslo (Produksjon og Sykehusleveranser).
  • Elektroniske identifiserbare endoser tas i bruk.
  • Pasientbundne legemidler der det er hensiktsmessig mht. type pasientbehandlig og logistikk.
  • «Ready-to-use», halvfabrikata og«standard medikament pakker» innføres.
  • Sykehusets og sykehusapotekenes lokaler planlegges med utgangspunkt i en legemiddelhåndtering tilpasset pasientbudne og ikke-pasientbudne legemidler.
  • Etableringav farmasitun på avdelinger med utvidet behov for farmasøytisk kompetanse og legemiddeltilberedning.
  • Teknologiske løsningerutprøves før implementering.

Forprosjektfasen

"Forprosjektrapport for Nye Aker og Nye Rikshospitalet" fra 14. oktober 2022 beskriver ytterligere eksempler på konsepter som er lagt til grunn for byggeprosjektene. I tillegg til farmasitun og lukket legemiddelsløyfe skal også følgende konsepter utvikles videre frem mot de nye byggene står ferdig:

• Automatisering/robotiseringav klargjøringav legemidler
  • Hjemmesykehus
  • Helselogistikk(booking, selvinnsjekk, oppgjør, pasientflyt, meldingsutveksling og varsling)
  • Sterilforsyningogbruk av prosedyrevogner
  • Digitaliseringav varestrømmer
  • Logistikkløsningerfor varemottakog distribusjon
  • Sporing av medisinsktekniskutstyr (MTU), øvrig utstyr m.m.

Oppsummering av overordnete føringer

• Digitalisering av innkjøp, forsyning og lager​
  • Høy grad av robotisering og automatisering​
  • Farmasitun​